Italiaanse zaken, zakelijke cultuurverschillen tussen Nederland en Italie - Maarten Veeger

€ 17.50

Zaken doen in Italië. Het vormt voor velen, verblind door mediterrane zon, zoete olijfolie en glooiende heuvels, de ultieme droom. Echter, zon, olie en heuvelen vormen weliswaar la dolce vita, maar het goede leven alleen brengt de ondernemer nog geen goede zaken. Maarten Veeger, columnist van het Financieele Dagblad en het vakblad Italië in Bedrijf, stak zijn Hollandse neus in Italiaanse zaken en bundelde ervaringen en belevenissen.

“Ik heb gesprekken gevoerd met Nederlandse managers die al jaren in Italië werken en met Italianen die werken voor Nederlandse bedrijven en zo veelvuldig met de Nederlandse cultuur in contact zijn gekomen. Al gauw was er een conclusie te trekken: je kunt wel bedenken dat Italianen iets op een bepaalde manier doen maar daar is vaak direct een uitzondering op te vinden. Kortom, Italianen laten zich niet in een hokje duwen terwijl dat toch een beetje het uitgangspunt was toen ik begon te schrijven.”

De diverse gesprekken brachten Veeger tot interessante inzichten. Over Italianen, maar ook over de zakelijke, nuchtere Nederlander. Zo vertelde Jan Puylaert, een Nederlandse ontwerper in Italië, dat Hollanders sommige karaktertrekken maar beter thuis kunnen laten. Veeger: “Wanneer we iets moois zien dat we willen kopen, zijn we geneigd vooral niet te laten merken dat dat het geval is. We spreken geen bewondering uit maar mompelen wat over een krasje of dat het toch niet helemaal is wat we zoeken. Die opstelling is helemaal verkeerd. Nederlanders zijn handelaren en vaak minder geïnteresseerd in de kwaliteit. We willen voor zo min mogelijk inkopen. Italianen met wie we zaken doen zijn vaak de makers van het product. En wat wil de maker? Eer van zijn werk.”
 


In winkelwagentje:

  • Artikel: 9789490838010

Copyright © 2018 Geografische Boekhandel Pied a Terre. Powered by Zen Cart
Parse Time: 0.715 - Number of Queries: 118 - Query Time: 0.028157244827271
<